I stressens autopilot

Jeg har dårlig tid. Å gå til tannlegen tar en halvtime, men jeg har kun 20 minutter... Jeg småløper for å ta igjen den tapte tiden. Jeg rekker akkurat å komme frem i tide og blir visst rett inn til tannlegen. Hun kaster et blikk på meg, smiler litt for seg selv og sier: "Er det ikke nydelig vær i dag?"

Jeg stopper opp. Ser ut av vinduet. Der ligger Akershus festning badet i solskinn. Jeg ser videre mot horisonten og Oslofjorden - nydelig :-)

Ut av stressens autopilot
Tannlegen ser med en gang når jeg kom inn døren, at jeg er småstresset. Dette er ikke en gunstig sinnstilstand å være i når en setter seg ned i tannlegestolen. Det hun gjør er både lurt og effektivt.

Når du er stresset er alt fokus rettet mot oppgaven du står overfor, som f.eks. å nå frem i tide. Da legger du ikke merke til "uvesentligheter" som f.eks. at det er nydelig vær.

Bruk sansene
En av de mest effektive måtene å komme ut av denne "transen" på, er å stoppe opp og bruke sansene. Du kan se, høre, lukte, smake eller kjenne berøring av huden.

Ved å lede oppmerksomheten min ut av vinduet, får tannlegen meg til å bruke øynene. Fra å være i stressmodus, stopper jeg opp et lite øyeblikk og får samlet meg, før jeg ser ut og kan nyte synet som møter meg.

Hvordan komme ut av stressens autopilot er hovedtemaet i online-foredraget "Å få kontrollen tilbake"

Tilstedeværelse
Ved å bruke sansene retter du også fokuset mot her og nå. For å roe ned, kan du bevisst bruke sansene eller ha som vane å bli mer oppmerksom på ting rundt deg.

Du kan f.eks. kjenne vinden blåse mot huden, lukte på en blomst eller, som jeg gjør akkurat nå, se snøen som faller utenfor vinduet :-)

Du har kanskje hørt om mindfulness? Der brukes nettopp sansene som verktøy/hjelpemiddel for bl.a. å være mer tilstede.


Aktuelt online-foredrag

  • W5. Å få kontrollen tilbake Flere opplever at de mister mer og mer kontrollen over livet og at ytre faktorer styrer. Hva kan du gjøre for å komme ut av stressens autopilot?

 

Nyhetsbrevet er skrevet av
Linn Anette Solberg
Psykologisk stressrådgiver/-forsker
Spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi m/fordypning innen stress og utbrenthet

Kontaktinformasjon
E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. Telefon: 91 58 54 93 Internettside: stressradgivning.no

 


Meld deg på vårt nyhetsbrev og få faktaarket "Utbrenthet" gratis

Din e-mailadresse:





Joomla templates by a4joomla