Vedvarende innsats

Hvordan reagerer du når du står overfor utfordringer? Hiver du bare på mer kull helt til problemet er løst? Men hva med situasjoner som ikke lar seg løse - selv med iherdig innsats?

Strategien
De fleste jeg møter med stressrelatert utmattelse, har som vane å respondere på krevende situasjoner med å mobilisere kroppen for å kunne yte ekstra - en strategi som har hjulpet dem mange ganger før.

Men noen ganger kan en situasjon bli svært langvarig eller forbli uløst - tiltross for den iherdige innsatsen. Her er noen eksempler på situasjoner som kan vare i lang, lang tid - nærmest uendelig:

  • Høye bunker med papirer på skrivebordet. Selv om du kjører på og jobber iherdig, blir bunkene aldri mindre fordi det kommer stadig mer til.
  • Sjefen stiller urimelig høye krav til prosjektene på avdelingen. Ansatte får ikke tildelt tilstrekkelig ressurser for å kunne tilfredsstille dem.
  • Du drives konstant av alle andres forventninger og krav til deg - selv om de er på tvers av dine egne behov og verdier.

Alternative responser
Når du står overfor situasjoner som i eksemplene over, har du vanligvis flere muligheter - selv om det kanskje ikke kjennes slik ut.

Et alternativ er å stoppe opp og ta en reell vurdering av situasjonen. Muligens innser du at kravene er urimelige og ikke mulig å tilfredsstille, og du setter foten ned.

Automatisk reaksjon
Men det er ikke alltid vi er bevisst på hvilken respons vi bruker. Ikke sjelden reagerer vi automatisk ved enten å kjempe (her: iherdig innsats), flykte fra situasjonen eller bli passiv.

Men hva gjør man når situasjonen ikke løses ved hjelp av iherdig og målrettet innsats? Jo, responsen jeg ofte ser hos personer med stressrelatert utmattelse, er at de reagerer med å prøve enda hardere - med samme strategi...

Vedvarende innsats
Fortsetter man å mobilisere kroppen for å gjøre langvarig innsats uten tilstrekkelig resitusjon, kan resultatet bli at kreftene reduseres og en får de første symptomene på overbelastning. Men ikke alle stopper der...

Aktuelle online-foredrag

  • W10. Når kravene blir for store. Har du eller andre for høye forventninger eller krav til deg? Prøver du å leve opp til et urealistisk bilde av hvordan livet ditt burde være?
  • W11. Vilje versus kropp. Tilpass aktiviteten til energien du faktisk har. Lar du viljen bestemme hva du gjør eller tar du hensyn til kroppen? Hvorfor er det så vanskelig?

 

Nyhetsbrevet er skrevet av
Linn Anette Solberg
Psykologisk stressrådgiver/-forsker
Spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi m/fordypning innen stress og utbrenthet

Kontaktinformasjon
E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. Telefon: 91 58 54 93 Internettside: stressradgivning.no

 


Meld deg på vårt nyhetsbrev og få faktaarket "Utbrenthet" gratis

Din e-mailadresse:





Joomla templates by a4joomla