Spisevaner

Riktig og variert kosthold og gode spisevaner hjelper kroppen bygge seg opp igjen. Gode spisevaner er:

  • spis ofte og lite
  • spis regelmessig og til faste tider
  • spis mat som er lettomsettelig til energi

Flere måltider

Spis flere måltider fordelt jevnt utover dagen. Dette hjelper kroppen bedre utnytte næringsstoffene i matvarene.

Spise regelmessig

For utbrente er det spesielt viktig å spise regelmessig og til faste tider:

  • Lav sult-toleranse
    • når kroppen er så utslitt, som ved utbrenthet, tolererer den dårlig skikkelig sult. Å spise til ofte og regelmessig reduserer sjansen for at man går "tom"
    • faste rutiner vil også forhinde at man glemmer å spise
  • Ingen sult
    • noen utbrente kjenner ingen sult. Når kroppen ikke får næring når den trenger det, blir den dårlig. Vedkommende kan lett tro at dette skyldes for stor aktivitet, og går for å hvile i stede for å spise
    • kjenner man ingen sult, er det spesielt viktig å spise til faste tid
  • Mister matlyst
    • noen mister all matlyst og får problemer med å få ned mat
  • Vanskelig ta opp næring
    • mer sliten man er, desto vanskeligere er det for kroppen å ta opp næring. Det er da ekstra viktig at maten er lett å omsette til energi

Lettomsettelig mat

Mat som er lettomsettelig til energi er som oftest; kylling, kalkun, fisk, ris, grønnsker og frukt. Eksempel på mat som ikke er lettomsettelig: rødt kjøtt.

Hvordan unngå fristelser?

La oss bare innrømme det; godt er godt. Sukker er en av matvarene vi ikke bør spise, men samtidig kan det være belastende å kjempe mot godtesug. Det kan være nødvendig med et kompromiss:

  • noen finner det lettest å holde seg til strikt matrutine der de tillater utskeielser på faste ”godtedager”
  • for andre vil ”godtedager”bare føre til at de blir mer fristet til å spise godt oftere. Det beste for dem er å holde seg unna alt godt – jo lenger det er siden de spiste godt desto mindre godtesug

Riktig versus lettvint

Et av kjennetegnene på utbrenthet er lite krefter og energi, og det er lett å ty til lettvinte løsninger som å slenge en frossenpizza inn i ovnen. På langsikt er ikke dette lurt - selv om man tar i betrakning de ekstra kreftene en bruker på et skikkelig kosthold versus hurtig-mat.

Begynn med noen riktige justeringer - for eksempel å redusere mat du ikke bør spise. Målet er å kun spise mat som er gunstig for en.

< Forrige side               Neste side >

 

Se nettsiden https://stressrelatert-utmattelse.no for oppdatert informasjon.