Rutiner rundt søvn

Anspenthet/smerte

Har man anspente muskler eller sener, kan det være vanskelig å sovne. Fysioterapi og massasje kan myke opp musklene. Skyldes anspentheten stress, vil bedre balanse i livet hjelpe. Vær oppmerksom på, en av fasene til utbrenthet, kronisk stress, der en får store problemer med å slappe av.

Ro ned

Slapp av før sengetid. Ro ned med et kveldsrituale som forteller kroppen at den skal snart sove. Har man problemer med å sove, bør man begynne å roe ned i flere timer før senga inntas. I disse timene gjør man avslappende og rolige aktiviteter, og unngå aktiviteter som stresser.

For noen er ikke dette tilstrekkelig, og de må aktivt roe ned kropp og sinn. Yoga, meditasjon og autogen trening hjelper. Disse kan gjøres i løpet av dagen, men kan også være en del av kveldsrutinen.

Aktivitet

Generelt er det mange som beveger seg for lite. Dette fører lett til at spenninger og uro hoper seg opp i kroppen. Sørg for bevegelse, og få riktig balanse mellom ro og bevegelse, aktivitet og inaktivitet. Mosjoner helst hver dag, med unngå sterk fysisk aktivitet de siste tre timene før du skal sove.

Men er du utmattet grunnet langvarig overbelastning og stress, må du tilpasse intensiteten og varigheten på den fysiske aktiviteten til ditt energinivå. Å gå rolig tur er riktig aktivitetsnivå for de fleste som er utmattet/utbrent – så sant totalbelastningen ellers ikke er for høy. Les mer om behandling og tiltak på min nye nettside eller bestill online-foredrag nr. 2 Oppbygging av kroppen.

Døgnrytme

Stå opp samme tid hver morgen – dette hjelper kroppen etablere fast søvnrytme. På sikt vil en stabil døgnrytme bedre søvnen. Har du søvnproblemer, bør du ikke sove inn i helgene - dette forstyrrer rutinen.

Soverommet

Sørg for at det er passe temperatur, mørkt og ro i soverommet. Om nødvendig bruk sov-i-ro og øynemaske eller gardiner som slipper inn mindre lys.

Invester i en god madrass. Pass på at sengen er stor nok for deg. Deler du madrass med en partner og forstyrres av at vedkommende snur seg i sengen, kan det være lurt å ha to madrasser som er avskilt. Slik forplanter ikke bevegelsen seg i sengen.

Puten bør gi bra støtte, slik at nakken ikke får en knekk som gjør den stiv og støl.

Dagslys

Har du problemer med innsovning? Forsøk å være ute i utendørslys i minst en halv time seneste 30 minutter etter siste oppvåkning. Ved tidlig morgenoppvåkning, bør du unngå sterkt sollys før klokken 12. Innsovningsproblemene kan også skyldes at aktiviteten har vært for høy i timene før du legger deg og/eller at aktiveringen i kroppen generelt er forhøyet. Les mer om kronisk stress.

Middagslur

Det generelle rådet er å ikke sov middag. De fleste opplever at det blir mer problematisk å sovne om kvelden, hvis de sover mer enn 15 minutter om dagen. Men det er ulike meninger om dette. En kort blud kan imidlertid gjøre at man føler seg mer opplagt og får mer ut av kvelden. Er du utmattet grunnet langvarig overbelastning og stress derimot, kan det være fordeler med flere pauser i løpet av dagen.

< Forrige side               Neste side >

 

Se nettsiden https://stressrelatert-utmattelse.no for oppdatert informasjon.