Mentale hygiene

Her er noen årsaker til søvnproblemer, og forslag til hva du kan gjøre:

  • Dårlig balanse i livet:
    • sover du dårlig kan dette være et viktig signal til deg om å vurdere din totale livssituasjon og kanskje gjøre noen nødvendige justeringer eller omprioriteringer
    • om nødvendig, oppsøk psykolog eller rådgiver
  • Bekymring for neste dag:
    • får du ikke sove fordi du tenker på alt du må gjøre neste dag? Skrive en liste over hva som skal gjøres og huskes på - hjelper der og da
    • i det lange løp:
      • vurder om du har for stor belastning og ansvar i livet ditt og hvilke endringer du eventuelt bør gjøre
      • planlegg morgendagen dagtid
      • lær deg stressmestring og avspenning
  • Livsproblemer:
    • tiden er ikke inne for å løse spesifikke problemer når du har lagt seg. Sett av tid tidligere på dagen til å tenke gjennom problemer slik at de er ferdigtenkt, men prøv å ikke overgruble
    • det kan hjelpe å snakke med noen du har tillit til og kjenner deg fortrolig med. Kanskje de kan hjelpe deg å finne en løsning. Uansett virker problemer ofte mindre når man har fått snakket om dem
    • om nødvendig, oppsøk psykolog
    • noen bekymrer seg generelt for mye, og vil ha godt av å få en mer avslappet holdning til livet - en psykolog kan hjelpe
  • Urolige tanker:
    • flere teknikker kan roe ned tankene:
      • se for deg en stor ørn som tar med seg problemene
      • la ikke tankene få "feste seg" – gjør deg "immun" mot dem
      • avspenning og meditasjon
  • Negative tanker om søvnproblemene:
    •  flere som lider av søvnløshet utvikler negative tanker som er med å opprettholde søvnproblemene. Prøv å fokusere og bekymre deg mindre over søvnproblemene. Oppsøk psykolog om nødvendig

< Forrige side               Neste side >

 

Se nettsiden https://stressrelatert-utmattelse.no for oppdatert informasjon.