Meditasjonsstilling

Sitte eller ligge?

Du kan velge selv om du vil sitte eller ligge. Jeg personlig foretrekker å ligge mens jeg mediterer. I de fleste tradisjoner sitter man under meditasjon. Du kan velge om du sitter på en stol eller med beina i kors på golvet. Det viktigste er å sitte behagelig. Vær helt avslappet i kroppen og løs opp spenninger - spesielt i nakken, kjeven og skuldrene.

Rett ryggrad

Hvis du sitter; hold ryggraden loddrett, men behold den naturlige kurven nederst i ryggen. Ikke strekk eller sitt unaturlig - la ryggen finne en naturlig stilling. Bøy hodet lett nedover, og rett blikket litt fremover.

Øynene

I noen meditasjonstradisjoner skal øynene være åpne for ikke å stenge verden ute. I starten kan du gjerne lukke dem, hvis dette er best for deg. Blir tankene overaktive, kan det hjelpe å senke blikket.

Pust

Pust rolig og forsiktig gjennom munn og nese.

Oppsummering

Du velger selv om du vil sitte eller ligge under meditasjon. Velger du sitte så:

  • sitt behagelig
  • kroppen slapper av
  • ryggen er rett
  • hodet er lett foroverbøyd
  • blikket er rettet og fokusert fremover

Gjelder for både sittende og liggende: pusten er rolig

< Forrige side               Neste side >

 

Se nettsiden https://stressrelatert-utmattelse.no for oppdatert informasjon.