Fokus på pusten

Vær oppmerksom på at dette er kun to eksempler på øvelser som du kan gjøre. Innen for eksempel medisinsk yoga bruker de en annen måte å puste på.

Her beskrives to øvelser:

  • den første fokuserer kun på pusten
  • den andre fokuserer både på pusten og avspenning

I begynnelsen

Legg hendene på brystet og maven de første gangene du utfører øvelsene. Dette for å sikre at brystet ikke hever seg når du puster. Med litt trening, vil dette komme av seg selv.

Fokus kun på pust

Øvelsen er en enkel metode for å puste avslappet og bruke hele lungekapasiteten. Å puste med maven eller mellomgulvet, gjør det lettere å slappe av. Åndedrettet blir mer effektivt og dypliggende spenninger løsner, når maven overtar pustingen.

  • sitt i meditasjonsstilling eller ligg på et varmt og behagelig sted
  • ved innånding: la maven utvide seg og brystet være i ro. Mellomgulvet går nedover, lungene utvides og luften trekkes inn
  • ved utånding: trekk inn maven slik at luften drives ut av lungene
  • gjenta øvelsen i noen minutter. Fokuser på at luften kommer inn og går ut av kroppen, og på maven som langsomt hever og senker seg

Etter noe trening blir åndedrettet, kroppen og sinnet mer avslappet.

Fokus på pust og avpenning

  • føl hvordan luftstrømmen kommer inn og strømmen ut av kroppen mens du puster ut og inn
  • la åndedrettet roe seg helt ned og løse opp spenninger og ubehag når du puster inn
  • slipp spenningen ut når du puster ut
  • ikke engasjer deg i tanker og følelser som melder seg

For hver innånding og utånding blir du mer og mer avslappet. Bruk åndedrettet som fokus, men ikke konsentrer deg for mye om det. Fest bare en del av oppmerksomheten på pusten, og la sinnet være avslappet.

< Forrige side               Neste side >

 

Se nettsiden https://stressrelatert-utmattelse.no for oppdatert informasjon.