Pusteøvelsen 4-4-8

Det finnes mange ulike pusteøvelser, men det er denne jeg har fått mest positiv tilbakemelding på.

Gjør pusteøvelsen "4-4-8" om du føler deg stresset. Gjør følgende tre ganger etter hverandre:

  • pust inn gjennom nesen mens du teller til fire inni deg
  • hold pusten mens du teller til fire
  • pust ut gjennom nesen mens du teller til åtte inni deg

Du vil merke etterpå at kroppen har roet seg ned. Ved å roe ned etter en stresset situasjon, reduserer du faren for å bli kronisk stresset.

Flere av dem jeg lærer bort denne til, forteller i etterkant at de bruker den mye oftere enn kun etter en stressreaksjon. Den gjør godt ellers også.

Avspenningsmetoder/øvelser
Det finnes mange teknikker og metoder du kan bruke for å redusere stressnivået i kroppen, blant annet:

  • meditasjon
  • yoga
  • qigong
  • mindfulness
  • guidet avspenning

Velg den som passer deg best. Har du vært borti en av dem tidligere? Det letteste er ofte å gjøre noe man har gjort tidligere.

Ikke for krevende
Er du utmattet, bør du ikke gjøre for krevende teknikker - hverken mentalt eller fysisk. Det er viktig at du tilpasser aktivitetene du gjør til hva som er riktig for kroppen din. Jeg snakker mer om dette i online-foredragene Oppbygging av kroppen etter utbrenthet og Energivariasjon og aktivitetstilpasning.

Eksempel: Det var en som ønsket å bruke meditasjon for å roe ned kroppen, men han ble dårligere av det. Hvorfor? Da jeg spurte om meditasjonsteknikkene han brukte, visste det seg at samtlige teknikker innebar krevende visualisering. Jeg anbefalte han å velge andre typer teknikker som ikke var så krevende - kun enkle teknikker uten noe særlig visualisering. Resultatet ble at meditasjonen fikk positiv effekt.

Teknikker kan også være for fysisk krevende. Er du utmattet grunnet langvarig overbelastning/stress, vil f.eks. power-yoga være altfor krevende. Men det finnes enklere varianter av yoga, som kan være passende - spesielt hvis dette kombineres med mindfulness.

Ikke overdriv
De fleste jeg møter med stressrelatert utmattelse, har tendens til å overdrive. Men husk at for mye av det gode er heller ikke bra.

Det er mye bedre om du begynner med fem minutter enn at du går over dine grenser. Det finnes flere bra 5-minutters-apper med mindfulness (kroppsscanning). Hva med å begynne med det daglig? Husk: lytt til kroppen.

Nyhetsbrevet er skrevet av
Linn Anette Solberg
Psykologisk stressrådgiver/-forsker
Spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi m/fordypning innen stress og utbrenthet

Kontaktinformasjon
E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. Telefon: 91 58 54 93 Internettside: stressradgivning.no

 


Meld deg på vårt nyhetsbrev og få faktaarket "Utbrenthet" gratis

Din e-mailadresse:





Joomla templates by a4joomla