Ta vare på kroppen din

Etter rekonvalesens og ved forebygging av utbrenthet er det viktig at du prioriterer helse din.

Mat

Spis sunt, variert og regelmessig. Begrens forbruket av alkohol, koffein og nikotin.

Avspenning

Finn din egen ”dekompresjonsteknikk” som løsnerspenninger og gjør deg mer avslappet – for eksempel mental avspenning eller meditasjon. Ved regelmessig bruk vil dette roe ned kroppen.

Ro ned

Sørg for at du får tilstrekkelig søvn og tid til hvile og avkobling. Rekreasjon, hvile, ro og stillhet kan gi avkobling, påfyll og tid til ettertanke.

Lett fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet og regelmessig trening hjelper mot stress, gir overskudd og energi. MEN under utbrenthet kan trening ha negativ effekt hvis man egentlig ikke har nok energi. Å gå rolig tur er riktig aktivitetsnivå for de fleste som er utmattet/utbrent – så sant totalbelastningen ellers ikke er for høy. Tilpasser intensiteten og varigheten på turen til ditt energinivå.

Lek

Arbeid dominerer en stort del av vår tid, og du bør balansere seriøsiteten i jobben din med spontanitet og lek.

< Forrige side         Neste side >

 

Se nettsiden https://stressrelatert-utmattelse.no for oppdatert informasjon.