Hva kan du gjøre selv?

Er du utbrent, er ikke hvile alene tilstrekkelig for å bli frisk – andre tiltak er også nødvendig.

Sykmelding

Gå til legen: bør du sykmeldes? Fortsetter du å presse deg, blir det bare verre, og du trenger enda lengre tid for å hente deg inn igjen.

Bedre søvnrutine

Dårlig søvn er typisk for utbrente. Følgende kan hjelpe:

  • sett av tid på dagen til å løse eventuelle problemer slik at de ikke holder deg våken
  • ikke innta koffeinholdig drikke/mat etter klokken 17
  • ro ned før leggetid med for eksempel rolig musikk eller meditasjon/avspenning
  • legg deg og stå opp til faste tider

Riktig kosthold

Sunt og variert kosthold og gode spisevaner hjelper kroppen å hente seg inn igjen. Kutt ut: sukker, kaffe, te, alkohol, hvetemel, gjær og rødt kjøtt. Spis mer frukt, grønnsaker og hvitt kjøtt.

Aktivitetstilpasning

For å hente deg inn igjen, må du slutte å bruker for mye krefter. Tilpass aktivitetene til kreftene du har ved å vurdere:

  • hvor anstrengende er aktivitetene?
  • hvor lenge kan du holde på med hver aktivitet?
  • må du hvile mellom aktivitetene?
  • er noen aktiviteter så anstrengende at du bør utelukke dem for en periode?
  • hvilke endringer bør gjøres i den daglige rutinen?

Behandling

Ofte må det også behandling til for å bli frisk av utbrenthet.

< Forrige side                 Neste side >

 

Se nettsiden https://stressrelatert-utmattelse.no for oppdatert informasjon.