Hurtigguiden

Er du sliten og uopplagt?

Da kan du være på vei mot utbrenthet. Det er mye lettere å forebygge enn å behandle utbrenthet. Jo tidligere du begynner med forebyggende tiltak, desto bedre:

  • stopp opp og innse at menneskekroppen har begrensninger. Jo lengre du bruker mer krefter enn det du har, desto lengre tid trenger du for å hente deg inn igjen – i verste fall tar det flere år
  • lytt til kroppen – ta signalene på alvor
  • få bedre balanse mellom restitusjon og aktivitet

Føler du deg uendelig tom for krefter?

Er alt et ork? Gir ting som tidligere var gøy, ingen glede lenger? Klarer du ikke yte som før? Er du konstant anspent og klarer ikke å slappe av? Svarer du ja på de fleste av spørsmålene, er du sannsynligvis utbrent. Gjør følgende:

  • gå til legen. Sykmeld deg!
  • tilstrekkelig søvn og hvile
  • spis sunt og variert
  • tilpass aktivitetene dine til formen, og etabler nye rutiner som gir bedre balanse mellom restitusjon og aktivitet
  • om nødvendig, få behandling som for eksempel fysioterapi/massasje og akupunktur

Er du utbrent, gjør en ting av gangen:

  • konsentrer deg i første omgang om ikke å bruke for mye krefter, gjør kun de endringer som er absolutt nødvendige; for eksempel å sykmelde deg
  • etter at du har gitt deg selv litt tid, vurder hvilke andre justeringer, endringer og tiltak som også bør gjøres
  • når du har krefter og overskudd til det, kan du gradvis bli mer aktiv igjen
  • etter at du kan delta normalt i det sosiale livet og på fritidsaktiviteter, kan du begynne å jobbe igjen

Etter utbrenthet

Hvis du har blitt utbrent, viser dette at du har levd livet i fundamental ubalanse. Du har mye å lære for å unngå at du blir utbrent igjen.

Neste side >

 

Se nettsiden https://stressrelatert-utmattelse.no for oppdatert informasjon.