Hurtigguide

 

Er du sliten og uopplagt?

Da kan du være på vei mot utbrenthet. Det er mye lettere å forebygge enn å behandle utbrenthet. Jo tidligere du begynner med forebyggende tiltak, desto bedre:

  • stopp opp og innse at menneskekroppen har begrensninger. Jo lengre du bruker mer krefter enn det du har, desto lengre tid trenger du for å hente deg inn igjen – i verste fall tar det et par år.
  • lytt til kroppen – ta signalene på alvor. Det årsakene til din kroppslige symptomer i online-foredraget "Utbrenthet og kronisk stress" og din kognitive symptomer som f.eks. dårlig hukommelse og konsentrasjonsproblemer i online-foredraget "Når hjernen blir påvirket"
  • bedre balanse mellom restitusjon og aktivitet. 



Føler du deg uendelig tom for krefter?

Er alt et ork? Gir ting som tidligere var gøy, ingen glede lenger? Klarer du ikke yte som før? Er du konstant anspent og klarer ikke å slappe av? Svarer du ja på de fleste av spørsmålene, er du sannsynligvis utbrent. Gjør følgende:

  • gå til legen. Sykmeld deg!
  • tilstrekkelig søvn og hvile
  • spis sunt og variert. For mer konkrete tiltak se online-foredraget "Oppbygging av kroppen"
  • tilpass aktivitetene dine til formen, og etabler nye rutiner som gir bedre balanse mellom restitusjon og aktivitet. Mange opplever varierende energi - lær om årsaken til dette og hva du kan gjøre med det i online-foredraget "Energivariasjon og aktivitetstilpasning"
  • om nødvendig, få behandling som for eksempel fysioterapi/massasje

  

Er du utbrent, gjør en ting av gangen:

I begynnelsen bør fokus rettes mot enkle og grunnleggende tiltak som reduserer stressnivået, øker energien og bygger opp igjen kroppen. Forslag til tiltak finner du i online-foredraget "Oppbygging av kroppen".

  • konsentrer deg i første omgang om ikke å bruke for mye krefter, gjør kun de endringer som er absolutt nødvendige; for eksempel å sykmelde deg
  • etter at du har gitt deg selv litt tid, vurder hvilke andre justeringer, endringer og tiltak som også bør gjøres. Noen har nytte av tiltak mot eventuelle perfeksjonisme, andre bør jobbe med selvfølelsen, lære å sette grense og si ifra, redusere kravene sin osv. Aktuelle online-foredrag er "Tiltak mot perfeksjonisme og andre drivkrefter", "Hvordan få god selvfølelse?", "Respektfull grensesetting", "Når kravene blir for store" m.fl.
  • når du har krefter og overskudd til det, kan du gradvis bli mer aktiv igjen
  • etter at du kan delta normalt i det sosiale livet og på fritidsaktiviteter, kan du begynne å jobbe igjen


Etter utbrenthet

Hvis du har blitt utbrent, viser dette at du har levd livet i fundamental ubalanse. Du har mye å lære for å unngå at du blir utbrent igjen.

Tips en venn

Neste (Hva er utbrenthet?) >

 

Er stresscoaching noe for deg?

”Når jeg ble utbrent, var det fra et tidlig tidspunkt viktig for meg å jobbe strukturert for å bli frisk. Gjennom coachingen med Linn fikk jeg helt fra starten klare retningslinjer og konkrete tiltak som ga rask effekt.

Linn har et godt utviklet opplegg med gode tiltak for å få igjen overskuddet, redusere belastningen til et nivå man tåler, og samtidig etablere et vern mot fremtidig stress og utbrenthet. Hun er flink til å tilpasse tiltakene slik at de passer hver enkelt, og hun har en god balanse mellom motivering for aktivitet og å holde igjen hvis man ønsker for mye for tidlig.

For meg har dette opplegget vært helt avgjørende for å kunne komme tilbake i arbeid og for å få tilbake helsen. Jeg kan på det sterkeste anbefale hennes tjenester.”

Vibeke

 

Anbefaling fra webinardeltaker:

”Har hverdagen blitt uoverkommelig med mye stress, slitenhet eller kanskje til og med utmattelse?? Har du fått bekreftet fra lege at du er utbrent eller har stressrelatert utmattelse??

Jeg har fått en helt annen forståelse for mine utfordringer i hverdagen etter at jeg meldte meg på webinarene om stress og utbrenthet hos Linn Anette Solberg. For meg har det hjulpet MASSE å være med på webinarene og lese heftet om utbrenthet”.

Vivi

 


Meld deg på vårt nyhetsbrev og få faktaarket "Utbrenthet" gratis

Din e-mailadresse:





 

 

Joomla templates by a4joomla