Bevisstgjøring

Et av strakstiltakene er å gjøre ledere og ansatte bevisst på utbrenthet. De bør orienteres om:

  • Bedriften vil nå sette fokus på utbrenthet
    • hvorfor?
    • bedrifts- og samfunnsmessige kostnader forbundet med utbrenthet
  • Utbrenthet:
    • hva er utbrenthet?
    • hva er symptomene?
  • Oppdagelse av utbrenthet:
    • ved mistanke om utbrenthet; når bør en varsle?
    • hvem skal ha beskjed?
    • hvem har ansvar for hva?
    • spesifikke tiltak som iverksettes ved utbrenthet
  • Hva skjer videre?
    • strategiplan:
      • kartlegging av:
        • stress og utbrenthet i bedriften
        • faktorer som bidrar til stress, overbelastning og utbrenthet
      • tiltak som reduserer de belastende faktorene
    • tilbakemelding fra ansatte om belastende faktorer og forslag til tiltak

Gi informasjon til alle

Det er spesielt viktig at ledelsen lærer om utbrenthet for å forstå alvoret og blir bedre i stand til å se symptomene blant sine medarbeidere på et tidlig stadium. Alle i bedriften bør orienteres om utbrenthet og symptomene slik at de kan gjenkjenne symptomene både hos seg selv og andre, på jobb og privat.

Muntlig – ikke kun skriftlig

For å sikre at alle får med seg budskapet, bør informasjonen gies muntlig på et møte med obligatorisk fremmøte. Gies informasjonen kun skriftlig, kan dem som trenger den mest, putte dokumentet i en skuff fordi de ikke har tid til å lese det...

< Forrige side               Neste side >

 

Se nettsiden https://stressrelatert-utmattelse.no for oppdatert informasjon.