Psykoterapi

 

I forbindelse med utbrenthet, er det flere spørsmål/problemstillinger en bør tenke igjennom og ta stilling til. En psykolog kan være til hjelp under denne prosessen. Psykologen må i begynnelsen som oftest bruke tid på å få pasienten til å innse at menneskekroppen har begrensninger, og at vedkommende må sette grenser og lytte til kroppen.

 

Spørsmål og problemstillinger for dem i faresonen:

  • hvorfor holder jeg på å bli utbrent?
  • hvilke symptomer "forteller" meg at jeg nærmer meg eller går utover mine grenser?
  • hvilke kortsiktige tiltak og endringer bør gjøres for å forhindre at jeg utvikler utbrenthet? Bør jeg sykmeldes?
  • hvilke langsiktige tiltak og endringer bør gjennomføres? Hvordan få bedre balansere i livet slik at jeg ikke bruker mer krefter enn det jeg har til rådighet?

En handlingsplan bør utvikles og følges.

 

Spørsmål og problemstillinger for utbrente i akuttfasen:

  • hvordan slutte bruke for mye krefter?
  • hvilke strakstiltak og endringer bør gjøres for å hindre at utbrentheten videreutvikler seg?
  • hvordan klare å holde et redusert aktivitetsnivå?

Spørsmål og problemstillinger for utbrente i restitusjonsfasen:

  • har jeg gitt meg selv nok tid før jeg går inn i neste fase?
  • hvordan få bedre balanse i livet slik at jeg kan hente meg inn igjen?
  • hvilke justeringer, endringer og tiltak bør gjøres? (Kommentar: Ikke sette i gang for mye!)
  • hvordan klare å leve med begrensningene/endringene som må til?

Spørsmål og problemstillinger for dem som har vært utbrent (tilbakevenningsfasen):

    • gjennom utbrentheten har jeg innsett at kroppen har en begrenset mengde energi; hvilken konsekvens har denne kunnskapen for meg i praksis?

 

  • hva har jeg å lære av utbrentheten?

  • hvorfor ble jeg utbrent?
  • hvordan skal jeg få bedre balanse i livet?

 

    • hvordan bør tilbakevenningen på jobben gjøres? Hvilke forhold bør legges til rette?
    • er min gamle jobb riktig for meg? Er karrieren den rette?

 

  • hvordan redusere sjansen for at jeg blir utbrent igjen? Kan jeg stole på at jeg vil klare å stoppe hvis jeg er på vei mot utbrenthet igjen? Klarer jeg å lytte til kroppen? Eller vil jeg ignorere signalene som sist?

 

  • hvordan må jeg leve for å unngå bruke mer krefter enn det jeg har til rådighet?

Vær oppmerksom på at utbrenthet er en dypgående erfaring som kan føre til nye prioriteringer og verdier i livet.

 

Felles for de fleste:

    • Balanse:
      • hvordan få bedre balanse i livet? Mellom aktivitet og hvile? Mellom arbeid og fritid?
      • hvordan lade batteriene?
  • Sett grenser:
  • hvilke grenser må/bør jeg sette ovenfor meg selv? Og andre?
  • hvordan kan jeg bedre uttrykke disse grensene?

 

  • Prioriteringer og verdier:

 

  • hva er mine grunnleggende prioritering og verdier?
  • hvordan gjenspeiles dette i livet mitt?
  • lever jeg i henhold til det som er riktig for meg?
  • Begrensninger:
    • innser jeg virkelig at jeg har begrenset mengde krefter/energi?
    • eller lever jeg som om jeg har utømmelige krefter?
  • Stoppmekanisme:
    • lytter jeg til kroppen? Tar jeg signalene på alvor?
    • er lærdommen jeg har fått gjennom utbrentheten, tilstrekkelig for at jeg stopper når det blir nok?
    • trenger jeg egne stoppmekanismer?
  • Bedre søvn:
    • får jeg nok søvn - både i kvantitet og kvalitet?
  • Aktivitetstilpasning:
    • tilpasses aktivitetene formen?
    • gir de daglige rutinene balanse mellom restitusjon og aktivitet? Trengs det nye rutiner?
  • Behandling:
    • vestlig medisin; når skal jeg ta grundig helsesjekk?
    • akupunktur; trenger jeg hjelp/behandling for å få tilbake energien?
    • fysioterapi og massasje; har jeg anspente muskler eller skader som trenger behandling?
    • ernæring; vet jeg hvordan spise sundt slik at jeg gir kroppen optimale forhold å bli frisk under?
    • psykoterapi; trenger jeg hjelp til å finne balanse i livet? Og å bruke mindre energi?

 

Neste (Hva kan du gjøre selv når du er utbrent?) >

ERROR_FILE

 

Joomla templates by a4joomla