Tai chi

Se nettsiden https://stressrelatert-utmattelse.no for oppdatert informasjon.   

Tai chi er en variant av qigong, og inneholder forskjellige kamp- og utholdenhetsteknikker. Først lærer man den langsomme formen. En serie harmoniske bevegelser som utføres flytende og rytmisk, men meget presist. Etter hvert som man behersker den rolige formen, kan man lære å bruke Tai chi som selvforsvar. Den langsomme formen blir da utført hurtig.

Hva som skjer under Tai chi:

  • de indre organene masseres gjennom konstant bevegelse rundt kroppens tyngdepunkt; midjen
  • blodsirkulasjonen stimuleres, du blir varm i fingerspissene og puster bedre
  • immunforsvaret styrkes og livsenergien gjenoppbygges fordi energistrømmen (Qi/Chi) stimulerer de samme energibanene (meridianer) som ved akupunktur
  • øvelsen har beroligende effekt

Tai chi fører i tillegg til at du blir sterkere og smidigere, og den fremmer konsentrasjon, selvtillit, selvkontroll, sinnsro og oppmerksomhet.

Hvordan lære Tai chi

Tai chi læres best av en Tai chi-master i klasser. For best mulig utbytte av Tai chi, bør den praktiseres jevnlig på egen hånd. Det finnes youtube-snutter med for eksempel "24 stands".

< Forrige side               Neste side >