Qigong

Se nettsiden https://stressrelatert-utmattelse.no for oppdatert informasjon.   

Qigong består av øvelser som forsterker og bedrer utøversens energi.

Qigong kan gjøres av de fleste fordi bevegelsene for det meste er langsomme, milde, krever ikke mye fysisk styrke og kan tilpasses til individuelle fysiske begrensninger. Qigong består både av enkelt-øvelser og serier av bevegelser. Qigong kombinerer pusteteknikk og mental konsentrasjon med presise bevegelser og stillestående posisjoner. Fokus er på bevegelsen, pusten eller posisjonen slik at man er fullstendig tilstede i bevegelsene.

Qigong bør læres av en kvalifisert lærer der man får personlig oppfølging. Når du har lært øvelsene, kan du gjøre dem på egenhånd.

Generelle råd ved utførelse av qigong:

  • utfør øvelsene regelmessig - helst daglig for å få best mulig virkning. Velg en eller to øvelser som du synes virker spesielt bra
  • sett av tid så du ikke blir forstyrret
  • utfør øvelsene etter å ha tømt blære og tarmer
  • utfør øvelsene med full konsentrasjon. Finn ditt midtre punkt – en tilstand av ro eller ditt eget innvendige "sentrum"
  • utfør øvelsene langsomt til du har lært dem. Du kan så gjør dem på din egen måte og i ditt eget tempo

Dette bør du ikke gjøre:

  • utøve øvelsene rett etter et stort måltid
  • utføre øvelsene hvis du er sliten – hvil ut først
  • overdrive hvis du er syk eller uvel. Ta det rolig, varsomt og lett til styrken gradvis vender tilbake og du føler deg i stand til å gjenoppta øvelsene på vanlig måte

< Forrige side               Neste side >