Et spørsmål jeg ofte får er: ”Hvor lang tid tar det for meg å få energien tilbake?” Dette er et vanskelig spørsmål å svare på fordi det avhenger av så mange faktorer, bl.a.:

  • hvor mye du har tømt deg og hvilken fase du er i
  • hvor lang tid det tar før du får den nødvendige selvinnsikten
  • eventuelle underliggende faktorer

Hvor mye har du tømt deg?
Tiden det tar å få energien og overskuddet tilbake, avhenger av hvor mye du har tømt deg og hvilken fase du er i. Er du for eksempel i hjernestressfasen så tar det lengre tid for deg å komme tilbake, enn om du er i kronisk stressfasen.

Sagt med andre ord; jo tidligere du tar tak i situasjonen, desto raskere får du overskuddet tilbake.

Du kan lære mer om de ulike fasene i online-foredragene W1. Utbrenthet og kronisk stress og W3. Når hjernen blir påvirket. Foredragene er tilgjengelig som opptak.

Hvilke fase er du i?
Det er vanskelig å avgjøre hvilken fase man er i. Jeg bruker et ikke-standarisert spørreskjema som hjelpemiddel, der spørsmålene er om fysiologiske symptomer. Svarene jeg får påvirkes selvfølgelig av vedkommendes vurdering; selv om søvnproblemene er helt like, vil noen rapportere dem som veldig store, mens andre moderate.

Det beste ville være å bruke biomarkører som for eksempel stresshormoner (katekolaminer, kortisol) og/eller hormoner som regulerer de anabolske (oppbyggende) prosessene. I tillegg virker heart rate variability (HRV) lovende. HRV kan si noe om kronisk stressnivået gjennom hvor dominerende den sympatiske delen av nervesystemet er. For mer informasjon om hvordan nervesystemet blir påvirket under langvarig stress se foredraget W1. Utbrenthet og kronisk stress

Det er flere andre biomarkører som kan brukes, men ettersom forsknings-resultatene er sprikende, trengs det mer forskning før vi kan bruke dem.


Erkjennelse og selvinnsikt
Rehabiliteringstiden vil også påvirkes av bl.a. hvor lang tid det tar før du:

  • innser situasjonen
  • begynner å ta hensyn til kroppen og slutter å bruke mer krefter enn det du har
  • får mer hensiktsmessig aktivitetsnivå

Lær mer i online-foredragene W2. Oppbygging av kroppen etter utbrenthet og W4. Energivariasjon og aktivitetstilpasning.

Underliggende faktorer
Når du har fått tilbake noe av overskuddet, kan det være nødvendig å ta tak i underliggende faktorer som for eksempel lav selvfølelse (W8. Hvordan få god selvfølelse?) og drivkrefter (W7. Tiltak mot perfeksjonisme og andre drivkrefter). Samt lære hvordan håndtere stress bedre (W13-16. Stresshåndtering).

Nyhetsbrevet er skrevet av
Linn Anette Solberg
Psykologisk stressrådgiver/-forsker
Spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi m/fordypning innen stress og utbrenthet

Kontaktinformasjon
E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. Telefon: 91 58 54 93 Internettside: stressradgivning.no

 


Meld deg på vårt nyhetsbrev og få faktaarket "Utbrenthet" gratis

Din e-mailadresse:





 

Joomla templates by a4joomla