Antiperfeksjonistisk rollemodell

Er du perfeksjonistisk? En ting som hjalp meg, var å ha en "antiperfeksjonistisk rollmodell".

Jeg hadde aldri sett på meg selv som perfeksjonistisk. Så lange jeg kan huske, har mor vært fullstendig oppgitt over hvor rotete jeg er. Jeg liker for så vidt å ha det ryddig, men når jeg er oppslukt i et prosjekt så glemmer jeg alt annet og da blir ting langt der hvor det blir lagt.

Flere typer perfeksjonisme
For meg var det å være perfeksjonistisk knyttet til å være veldig ryddig og "livredd" få å gjøre feil. Så ergo, jeg var ingen perfeksjonist.

Men jeg lærte etter hvert at perfeksjonisme kommer i mange ulike former og områder.

Å dele sin visdom med andre
Når jeg kom tilbake på jobb etter at jeg hadde vært sykmeldt pga. utbrenthet, hadde avdelingen fått ny sekretær. Hun var kjempetrivelig, klok og hadde masse liverfaring og -visdom som hun delte med oss andre.

"Når du skal planlegge et nytt prosjekt, bør du spørre deg selv hvordan Hans* ville gjort det". Jeg så forskrekket på henne. "Skal jeg sammenligne meg med Hans!?!" Jeg likte overhode ikke tanken. Hans sto jo aldri på, og gjorde i følge meg, en slett jobb. (*Navnet er endret).

"Nei, jeg mener ikke at du skal gjøre det samme som han. Han og du er ytterpunkter. Hva med å gjøre en mellomting?", svarte hun.

Antiperfeksjonistisk rollemodell
Jeg tenkte over det, og innså etter hvert at hun hadde et poeng. Jeg hadde begrenset meg tidligere også, men jeg innså nå at det jeg alltid sammenlignet med var det ideelle som jeg kunne ha gjort hvis jeg hadde uendelig med tid og ressurser til rådighet.

Og dessuten; sjefen var fornøyd med Hans' innsats og prosjekter... (...jeg burde nok revurdere min oppfatning og mine krav...) Hans har ikke vært og kommer nok aldri til å bli utbrent. Og jeg måtte dessverre innse; det forskeridealet jeg hadde var ikke fysisk mulig innen oppdragsforskning. Jeg hadde holdt ut et par år, men...

Så derfor begynte jeg å bruke Hans som antiperfeksjonistisk rollemodell - og det gjør jeg fremdeles...flere år senere.

Hvordan gjøre det i praksis
Når jeg står overfor arbeidsoppgaver der jeg lett overdriver, f.eks. et litteraturstudie, spør jeg meg selv:

  • Hva ville jeg gjort?
  • Hva tror jeg at Hans ville gjort?

Så gjør jeg en mellomting. Dette er ikke lett for meg, men for å ikke bli utbrent igjen så må jeg begrense meg.

Lær mer i online-foredraget "Tiltak mot perfeksjonisme og andre drivkrefter". Foredraget er tilgjengelig som opptak. Du kan enten se det over internett eller laste det ned til din pc. Du kan dermed se det når det passer deg - med de pausene og repetisjonene som du trenger.

Aktuelt online-foredrag

 

Nyhetsbrevet er skrevet av
Linn Anette Solberg
Psykologisk stressrådgiver/-forsker
Spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi m/fordypning innen stress og utbrenthet

Kontaktinformasjon
E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. Telefon: 91 58 54 93 Internettside: stressradgivning.no

 


Meld deg på vårt nyhetsbrev og få faktaarket "Utbrenthet" gratis

Din e-mailadresse:





Joomla templates by a4joomla