Varierer energien din?

De fleste jeg møter med stressrelatert utmattelse, sliter med varierende energi; de har kortere perioder der de har noe energi, etterfulgt av lengre perioder med lavt energinivå.

Denne "berg-og-dal-banen" kan være frustrerende og ofte forvirrende - både for en selv og omgivelsene. Men hvorfor skjer den? Og hva kan du gjøre?

Hva skjer?
Du er inne i en "sirkel"...

  • du er sliten, kraftløs og tom
  • du tar det med ro. Sier nei til alt som kan tømme deg og holder alt på hold
  • du begynner etter hvert å få mer energi og optimismen stiger
  • du skal nå ta igjen for alt du ikke har fått gjort
  • begynner å bli tom igjen, men lytter ikke til kroppen og står på videre
  • så har du ikke noe valg lenger - du er sliten, kraftløs og tom
  • du blir selvfølgelig frustrert - du som trodde at du endelig hadde fått tilbake energien...
  • gå tilbake til start (dvs. til toppen av denne listen)

Hva kan du gjøre?
Innse det som skjer!

Jeg slet selv med denne berg-og-dal-banen - jeg gikk på "smell" etter "smell". Det var først når jeg gjennomskuet hva som skjedde og tok konsekvensen av det, at energien min ble mer stabil og det begynte å gå fremover.

Rykk tilbake til start
Hvor mange ganger trenger du å gå gjennom "sirkelen" før du lærer...?

Å innse og gjøre noe med dette er et viktig steg for å få tilbake energien. Det er essensielt at du ikke falle for fristelsen å bruke opp energien når du har hentet deg litt inn.

Men når det er sagt; det er heller ikke gunstig for energien hvis du blir for passiv. De aller fleste har altfor høyt aktivitetsnivå, men en sjelden gang opplever jeg det motsatte - at aktivitetsnivået blir for lavt. Det er ikke lett å finne riktig aktivitetsnivå.

Aktivitetstilpasning

  • tilpass aktivitetene dine til formen
  • etabler rutiner som gir bedre balanse
  • lytt til kroppens signaler og ta dem på alvor

Konkrete eksempler på hvordan du kan gjøre dette i praksis, kommer jeg inn på i online-foredraget (webinaret) "Energivariasjon og aktivitetstilpasning" som er tilgjengelig som opptak.

Opprettholde tilstanden
Det er ikke lett å begrense sin aktivitet når man har lyst til så mye. Men hvis du stadig vekk gjør for mye, kan du opprettholde tilstanden i lang, lang tid... Faktisk i flere år der man har "energidager" og dårligere dager.

Ikke alle har så rask endring at vi kan snakke om dager. Noen har heller "energiperioder" og perioder der de har lavere energi.

Det kan være vanskelig å begrense seg når man føler man har litt energi og i ren optimisme så begynner man å planlegge aktiviteter m.m., men husk at å tenke langsiktig! Berg-og-dal-banen kan opprettholde tilstanden din.

 

Nyhetsbrevet er skrevet av
Linn Anette Solberg
Psykologisk stressrådgiver/-forsker
Spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi m/fordypning innen stress og utbrenthet

Kontaktinformasjon
E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. Telefon: 91 58 54 93 Internettside: stressradgivning.no

 


Meld deg på vårt nyhetsbrev og få faktaarket "Utbrenthet" gratis

Din e-mailadresse:





Joomla templates by a4joomla